Działalność programowa SSMPK

Moszna – Góra św. Anny i Rejs po Kanale Gliwickim

5 września skierowaliśmy się nieco na Zachód od Katowic, an teren województwa opolskiego.
Pierwszy przystanek to Pałac w Mosznej – czyli rezydencja śląskiego rodu Tele-Wincklerów wybudowana w XVII wieku Pałac posiada 365 pomieszczeń i 99 wież
i wieżyczek[ Powierzchnia wynosi 8 tys. m², a dookoła ponad dwustuhektarowy park
z trzystuletnimi dębami, azaliami i rododendronami.
Podziwialiśmy eklektyczną architekturę pałacu, zwiedzaliśmy jego wnętrza, spacerkiem dotarliśmy do cmentarz rodzinny znajdującego się w pałacowym parku.

Drugi punkt to Góra św. Anny. Najpierw przy historycznej kapliczce wysłuchaliśmy historii powstania klasztoru św. Anny na Chełmskiej Górze, bo tak nazywali ten wygasły wulkan Ślązacy i dziejów miejscowości u podnóża góry o nazwie Święta Anna ( po śląsku Świyntŏ Anna, a po niemiecku Annaberg albo Sankt Annaberg ) Pięknie opowiedziała nam to nasza Przewodniczka – Pani Mirka. Potem trzeba było zdobyć tę Górę schodami do bramy zwanej Ave Maria, kilkanaście minut indywidualnych refleksji we wnętrzach Bazyliki św. Anny i kto jeszcze miał silę ruszył na w kierunku Pomnika czynu Powstańczego. Pani Mirka przybliżyła nam historię walk powstańczych, które w tym rejonie miały miejsce w w 1921 roku, powstania amfiteatru, który oglądaliśmy z poziomu Pomnika i historię powstania samego Pomnika. W drodze powrotnej do autokaru jeszcze spojrzenie i krótka informacja o rezerwacie przyrody w miejscu, gdzie przez 60 lat, aż do 1946 roku pozyskiwano nefelinit i wapń.

Na zakończenie atrakcja – Rejs statkiem Mariny po Kanale Gliwickim, kolejny zabytek techniki, który poznajemy na szlaku naszych krótkich lokalnych wycieczek . Wrażenie na wszystkich zrobiło obniżanie poziomu wody, a potem pompowanie wody do śluzy na trasie naszego rejsu.

Wycieczka odbyła się w ramach projektu „Aktywni seniorzy” dofinansowanego z budżetu Miasta Katowice

Koleją wąskotorowa z Bytomia Karbia nad Chechło

28 sierpnia 2020

W ramach grantu pozyskanego z budżetu Miasta Katowice na realizację zadania „Aktywni seniorzy wraz z wnukami wyruszyliśmy kolejka wąskotorową ze stacji Bytom Karb do stacji Miasteczko Śląskie Zalew, a dalej 10 minutowy spacerek nad jezioro Chechło.
Kolejka wąskotorowa znajduje się na szlaku zabytków techniki województwa śląskiego. Działa nieprzerwanie od 160 lat. Wcześniej przewoziła towary do prężnie rozwijających się zakładów przemysłowych na przestrzeni od Miasteczka Śląskiego poprzez Tarnowskie Góry, Gliwice, Bytom Zabrze po Rudy Raciborskie i Katowice. Obecnie wozi turystów na odcinku 22 km. Ale przejażdżka - to niezaprzeczalnie wspaniała przygoda dla młodszych i starszych.
Rozpoczęło się w Katowicach. Dezynfekcja autokaru, maseczki, dezynfekcja rąk i ruszyliśmy w drogę. Na stacji Bytom Karb czekał na nas Pan Przewodnik. Pierwszy punkt zwiedzania, to zabytkowa nastawnia. Tutaj poznaliśmy tajniki zarządzania ruchem kolejowym w obrębie stacji. Bardziej ciekawscy mogli przyjrzeć się wnętrzu tego „mechanicznego komputera”, a nawet popróbować pracy na stanowisku dyżurnego. Potem kolejne eksponaty. Zainteresowanie, zwłaszcza dzieciaków, budziły lokomotywki na torowiskach. Starsi, mimo codziennych dolegliwości stawów, gremialnie udali się do salonki. To taki wagon, w którym w dawnych czasach podróżowali dyrektorzy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, bo w Niemczech raz w roku mieli obowiązek odbycia podroży koleją, którą zarządzali.
Zwiedzając spoglądaliśmy na ustawione na sąsiednim torze wagony. Tymi właśnie mieliśmy podróżować.
Zajęliśmy miejsca, Pan kierownik pociągu dał sygnał i ruszyliśmy. Po drodze liczne zakręty, mosty, krótkie i trochę dłuższe tunele, zieleń, a przede wszystkim ciekawe krajobrazy.
Po godzinie dotarliśmy na właściwą stację. Jeszcze tylko krótki spacer i przed nami jezioro Chechło – miejsce naszego pikniku. Rozłożyliśmy więc koce, kosze piknikowe, cieszyliśmy się piękną pogodą, chętni pluskali się w wodzie. Niestety trochę krótko.
W drodze powrotnej w kolejce odbyło się śpiewanie.

„Aktywność - nasz cel”

4 czerwca 2020

FIO – Śląskie lokalnie to konkurs grantowy, w którym młode organizacje pozarządowe mające siedzibę na terenie województwa śląskiego ubiegać mogą się o mikrodotacje na rozwój organizacji, w tym m.in. na zakup sprzętu biurowego, oprogramowania komputerowego, podniesienie kompetencji swoich członków, promocję. Wykorzystaliśmy tę szansę i zdobyliśmy kwotę 5000 złotych, którą przeznaczamy zgodnie
z wnioskiem konkursowym na: zakup laptopa, zakup szafki wzmocnionej, wykonanie strony internetowej Stowarzyszenia i przygotowanie 2 osób do prowadzenia tej strony oraz promocję naszej organizacji poprzez opracowanie projektów logo, rollupa i ulotek oraz wykonanie tych materiałów promocyjnych.
Nasze zadanie nazwaliśmy „Aktywność - nasz cel”, bo zawsze byliśmy aktywni i aktywni chcemy pozostać przekonując do tego także kolegów i koleżanki z okresu służby.
I koronawirus nam nie przeszkodzi.

6 sierpnia 2020
Zadanie zrealizowane

Wydział Polityki Społecznej

Informacja

„ Aktywni seniorzy” – zadanie publiczne 2020

W lutym 2020 roku rozstrzygnięty został konkurs ofert realizacji zadania publicznego
w zakresie działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym ogłoszonego przez Prezydenta Miasta Katowice.
Oferta Stowarzyszenia pt. „Aktywni seniorzy” oceniona została pozytywnie i w efekcie tego otrzymaliśmy 6000 złotych na realizację następujących przedsięwzięć:
1/ Ciekawe miejsca w pobliżu – tj. 2 jednodniowe wycieczki : Moszna – Góra św. Anny i rejs
po Kanale Gliwickim ( czerwiec) i Olkusz- Rabsztyn- Pustynia Błędowska ( październik);
2/ Andrzejki w gronie seniorów – czyli spotkanie podsumowujące pierwszy rok działalności
Stowarzyszenia i wspólna andrzejkowa zabawa ( III dekada listopada);
3/ Wakacje z wnukami czyli wyjazd dziadków i wnuków zabytkowa kolejką wąskotorową
z Bytomia do Chechła, gdzie odbędzie się piknik, podczas którego dziadkowie i wnuki
rywalizować będą w grach ruchowych.

Strona internetowa wykonana została w ramach projektu "Aktywność - nasz cel".

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności-Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020